طرح زوج و فرد خودرو در اصفهان نیازمند بازنگری است
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان معتقد است کارآمدی تأثیر تردد طرح زوج و فرد خودرو در اصفهان بر کیفیت هوا نیاز به ارزیابی و بازنگری مجدد دارد.
محمد کوشافر دراینباره به ایرنا گفت: ممنوعیت ورود خودرو بر اساس شماره پلاک زوج و فرد به محدوده مشخص، از طرحهای تناوبی کنترل آلودگی هوا و با توجه به کیفیت نامطلوب هوای شهر اصفهان، با شیوه نظارتی استفاده از دوربینهای پلاک خوان در حال انجام است. او گفت: این طرح اگرچه در برخی مواقع و مناطق مؤثر است، اما وقتی با شرایط بافت مرکزی شهر اصفهان منطبق میشود، دارای ناهماهنگیهایی است که کارایی آن را با پرسشهایی مواجه میکند و حتی شاید در برخی موارد با سرگردان کردن صاحبان خودروها در مرکز شهر باعث تشدید آلودگی هوا در اطراف حلقه زوج و فرد شود. عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به بعضی از اشکالات این طرح اظهار داشت: در اجرای طرح، به این موضوع توجه نشده است که با کسر خودرو در محدوده ممنوعه، شاهد افزایش بیشتر تردد خودرو در اطراف محدوده زوج و فرد خواهیم بود و بخشی از این خودروها با افزایش طول مسیر حرکتی خود به دنبال روزنه نفوذ و سپس خروج از محدوده طرح هستند و بهطور اصولی برنامهای برای خودروهای سرگردان اطراف محدوده ترافیک وجود ندارد. به گفته او، در این طرح، تردد خودروها در مسیرها و گذرهای فرعی برای فرار از نظارتهای ترافیکی و گرههای سخت ناشی از آن افزایش پیدا میکند و به معنی این است که بخشی از ترافیک به اطراف محدوده زوج و فرد و بخشی از آن به نقاط کور داخل محدوده با مسیر حرکتی طولانیتر منتقل شده است. کوشافر تصریح کرد: بیتوجهی به کاربریهای شهری در محدوده طرح از دیگر اشکالات این طرح است و بهعنوانمثال خیابان فردوسی کاربری بهطور عمده تجاری و خیابان شمسآبادی بیشتر کاربری درمانی دارد که قرار گرفتن دو کاربری مختلف در یک برنامه مدیریتی از نقاط ضعف طرح است. او بیان کرد: باید تدبیری اندیشید تا بیماران دارای توانمندی حرکتی محدودتر خود را در محدودهای که کاربری درمانی دارد، به پزشک یا مرکز درمانی برسانند، ضمن آنکه برخی افراد برای درمان از دیگر شهرها یا روستاها به اصفهان مراجعه میکنند و برای مراجعه به پزشک با مشکلاتی مواجه میشوند که همه این موارد بر مشکلات ترافیک میافزاید. عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه توجه چندانی در این فرایند دیده نشده است خاطرنشان کرد: مسئله ترغیب مردم ساکن محدوده طرح به خرید خودروی بیشتر و داشتن دو خودرو با شمارههای زوج و فرد برای غلبه بر مشکل ممنوعیت تردد زوج و فرد نیز در این طرح باید موردتوجه قرار گیرد. او ادامه داد: این طرح دوسویه است و مردم نیز باید با ارائه دلایل و آموزشهای لازم به سطحی از آگاهی موردنیاز برسند. کوشافر گفت: با احترام به همه تلاشهای انجام شده در تدوین و اجرای طرح تردد زوج و فرد خودرو در اصفهان، به نظر میرسد این طرح نیازمند بازنگری، ارزیابی جدید، بررسی بیشتر و تغییر است. طرح محدودیت زوج و فرد در هسته مرکزی شهر اصفهان برای مقابله با افزایش آلودگی هوا در خیابانهای مسجد سید، عبدالرزاق، خیابان بهشتی و کاشانی به سمت هسته مرکزی، خیابان نشاط، چهارراه نقاشی، چهارباغ و باغ گلدسته، حاشیه ابتدای خیابان فردوسی، شمسآبادی و آذر اجرا میشود. خودروها بر اساس زوج و یا فرد بودن آخرین شماره پلاک خود میتوانند وارد این محدوده شوند و هرگونه تخلف از طریق دوربینهای نظارت تصویری ثبت میشود. علاوه بر این، در این محدودهها، خودروهای دودزا، آلاینده و فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون خواهند شد. روزانه یکمیلیون خودرو در اصفهان که ۶۰ تا ۷۰ درصد سواری و تکسرنشین هستند تردد میکند و این در حالی است که سهم خودروها در آلودگی هوای این کلانشهر بیش از ۷۰ درصد است.