کوه صفه اصفهان

پارک کوهستانی صفه در جنوب شهر اصفهان، بر روی کوه صفه، در جنوب تقاطع بزرگراه های شهید اقارب پرست و شهدای صفه واقع شده است که دسترسی به آن بسیار آسان است. بلندترین نقطه ارتفاعی این مجموعه، ۲۲۵۷ متر می باشد

کوه صفه اصفهان

کوه صُفه یکی از تفرجگاه های محبوب اصفهان است که از آن با عنوان بام اصفهان یاد می کنند.
صفه نام کوهی از رشته کوه زاگرس در جنوب اصفهان است که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می شود.
چشمه ها، غارها و زیبایی های متعددی را می توان در این کوه یافت که گویای ارزش طبیعی آن هستند. جالب آنکه این کوه دارای ارزش تاریخی نیز هست؛ گفته می شود مردم در گذشته های دور از کوه صفه به عنوان پایگاه و پناهگاه استفاده می کردند و شیوه ساخت و معماری قلعه موجود در این کوه، نشانه هایی از قلعه های ساسانی را به نمایش می گذارد.
امروزه کوه صفه تفرجگاهی جالب توجه است که به سبب امکانات رفاهی و تفریحی و پتانسیل آن برای ورزش هایی همچون کوهنوردی، پیاده روی و سنگ نوردی محبوبیت زیادی نزد مردم دارد. قرارگیری مقبره شهدای گمنام در صفه نیز بر اهمیت آن افزوده و بسیاری را به سوی خود کشانده است.

دلیل نام‌گذاری کوه صفه چیست؟

کوه صفه از محل چشمه ای به نام خاچیک آغاز می شود. در این قسمت سنگِ کوه از خاک جدا شده و دامنه کوه را تشکیل داده است. این کوه در انتها به فضای سنگیِ صاف و صُفِه مانندی می رسد و همین باعث شده نام صفه را بر آن بگذارند. صفه در لغت به معنای فضای تخت است.

دیدنی های کوه صفه
تمام دیدنی های کوه صفه تنها به هیبت پر صلابت کوه ختم نمی شود و دیدنی های دیگری را نیز می توانید در محدوده آن بیابید.

1- پارک وحش
در قسمتی از تفرجگاه صفه یک پارک وحش قرار دارد که در 50000 مترمربع وسعت ایجاد شده و حیوانات گوشت خوار و حیوانات علفخوار را در خود جای داده است. این پارک وحش در واقع یک باغ وحش کوچک است که در آن می توانید تعدادی از جانداران را ببینید. حوضچه‌ای کوچک با چند اردک، غاز و قو، کل و بز، قوچ و میش، گراز، خرگوش، سگ و شتر و ... حیوانات این پارک را تشکیل می دهند.



2- گردنه باد و پل رنگین کمانی
در جنوب کوه صفه، دره‌ای وجود دارد که به «گردنه باد» مشهور است. در شمال و جنوب این گردنه ارتفاعات کوه صفه و کوه مشرف به سپاهان شهر قرار دارد و از آنجا که بادهای اصفهان عموما غربی ـ شرقی است، جریان باد در این نقطه متمرکز و شدید می شود. در تمام فصول سال به ویژه پاییز و بهار شدت وزش باد در این منطقه کاملا مشهود است.
پل رنگین کمانی نام یک پل سنگی است که در پشتِ کوه صفه و در جبهه غربی آن قرار دارد و یکی از جاذبه های این کوه به شمار می رود.




3- چشمه ها
از جمله دیدنی های طبیعی کوه صفه چشمه هایی هستند که در جای جای این منطقه قرار دارند. در اینجا به مهم ترین و مشهورترین این چشمه ها اشاره می کنیم:
چشمه پاچنار
چشمه پاچنار در ارتفاع ۱۸۵۰ متری کوه صفه قرار دارد. نام پاچنار به معنای مکانی با درختان سرسبز است.
چشمه درویش یا خاچیک

در 100 متری شرق چشمه پاچنار و در ارتفاع تقریبی ۱۹۰۰ متری، چشمه‌ دیگری دیده می شود که درویش نام دارد. این چشمه به شکل حوض طبیعی و مسقف است که در پای کوه قرار دارد. چشمه بین پارک صفه و قله کوه قرار دارد و زیبایی آن به همراه موقعیت استقرارش در فاصله و مکان مناسب باعث شده تا چشمه درویش و محیط پیرامونش تفرجگاه و استراحتگاهی جذاب برای مردم باشد. گفته می‌شود که در گذشته فردی ارمنی به نام خاچیک در دامنه این کوه دکه ای داشته و مواد خوراکی به کوهنوردان می فروخته است؛ به همین دلیل برخی این چشمه را با نام خاچیک می شناسند.
چشمه نقط
در غرب صفه چشمه دیگری به چشم می خورد که نقط نام دارد. این چشمه به صورت یک سنگاب است که آب قطره قطره از بالای کوه در آن می چکد. حیوانات و کوهنوردان از آب خنک این چشمه استفاده می کنند.
چشمه گل زرد
حدود 200 متر پس از چشمه درویش و گذر از یک راه صعب‌العبور، چشمه گل زرد دیده می شود که زیبایی خاص خود را دارد. این چشمه را فقط کوهنوردان می توانند ببینند و هر کسی از پس طی کردن مسیر سخت آن بر نمی آید.
چشمه چاه درویش
700 متر آن طرف تر از چشمه درویش و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری چشمه چاه درویش قرار دارد. سطح این چشمه پایین تر از اطراف آن بوده و هیچ وقت آب آن جاری نمی شده است. به همین دلیل هنگامی که چشمه پاچنار و چشمه درویش آب نداشتند، اندک آبی در این چشمه یافت می شد. از این رو نامش را چشمه چاه درویش گذاشتند و از آنجا که در زمینی آهکی قرار دارد، بین کوهنوردان به چشمه گچی معروف شده است.


4- قلعه شاهدژ

معروف ترین جاذبه کوه صفه قلعه شاهدژ است که در بلندترین نقطه کوه و در شمال غربی آن قرار دارد و آن را با عنوان قلعه دیو نیز می شناسند.



4- غار ها
بیش از ۱۴ غار کوچک و بزرگ را می توان در صفه دید که مهم ترین آنها عبارتند از:
غار کسری در کنار دستگاهِ توربین بادی در محلی به نام گردنه باد
غار بیدستون یا غار انجیری یا انجیلی در جبهه غربیِ کوه صفه
غار قنبر در جبهه شرقیِ کوه و در بالای چشمه خاچیک
غار هفت چشمه در جبهه جنوبی کوه و در کنارِ مجموعه‌ای از چند چشمه
غار کفتار در محلی به نام دره دوزخ
غار گنگ آباد
غار دست‌کندِ چکاد که گروهی به نام چکاد آن را ایجاد کرده اند.
غار دست‌کند "الله" که توسط پهلوان صادق ایجاد و امروزه تخریب شده است.
غار سیمرغ جدیدترین غار کشف شده در این ناحیه در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا که توسط تیم غارشناسی اصفهان و در اواخر سال 91 کشف شده است.

نکته مهم: رفتن به این غارها یک راهنمای کار بلد می خواهد چرا که برخی از آنها به طور کامل کشف نشده اند. به عنوان مثال غار سیمرغ سه حلقه چاه بسیار تنگ و باریک دارد که هر کسی نمی تواند آنها را پشت سر بگذارد. تنگی غار و وجود احتمال ریزش در آن باعث شده تا تنها غارنوردان حرفه ای بتوانند به درون آن بروند.




ساعات کار مجموعه امکانات بام اصفهان: شنبه تا چهارشنبه 16:00 تا 24:00 | پنجشنبه و جمعه 10:00 تا 24:00
شماره تماس: 14-36759011-031

امكانات تفريحي كوه صفه


تله كابين صفه :


تله كابين صفه در ۲ خط طراحي شده است. خط اول آن از بزرگراه شهداي صفه تا گردنه باد با طول ۱۸۵۰ متر و ۵۰ كابين ۴ نفره كه امكان بازديد از بام اصفهان را براي بازديدكنندگان فراهم مي آورد و مناظر كوه صفه نظير قلعه شاهدز ، ديدني هاي اطراف شهر و تنگه گردنه باد از جاذبه هاي طبيعي اين مسير به شمار مي رود و خط دوم آن از گردنه باد به سمت قله شاهدژ با طول ۶۵۰ متر و ۶ پايه مياني مي­باشد.


علاوه بر اين امكاناتي نظير رستوران، كافي شاپ، شهربازي ويژه كودكان و بزرگسالان و مركز بولينگ اصفهان با ظرفيت ۱۰خط بازي جهت اوقات فراغت بازديدكنندگان در ايستگاه هاي تله كابين موجود است.

آدرس : بزرگراه شهداي صفه - كوه صفه

تلفن: ۳۶۶۹۳۹۳۲

-۲ بولينگ اصفهان :

اين مركز با مساحتي حدود ۱۰۰۰ مترمربع و ۱۰ خط بازي همه روزه پذيراي مشتاقان اين ورزش مفرح مي باشد

آدرس : اتوبان شهداي صفه - كوه صفه - كنار تله كابين

تلفن: ۳۶۶۹۳۹۴۷

ساعات بازديد : ۹ تا ۲۳

۳- پارك بادي صفه :

آدرس : اتوبان شهداي صفه - كوه صفه

۴- باغ وحش صفه :

آدرس : اتوبان شهداي صفه - كوه صفه - باغ وحش صفه

تلفن: ۳۶۷۳۱۵۶۶

رستوران فراز صفه : ۳۶۶۹۳۹۴۱

۶- رستوران زاگرس : ۴-۹۵۰۱۶۰۰۱
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار