در آخرین مناظره تلویزیونی نامزد های انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟

سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز جمعه 22 اردیبهشت با محور مسائل اقتصادی هم‌زمان و به‌طور زنده از شبکه یک، شبکه جهانی جام جم، شبکه بین‌المللی خبر و رادیو ایران پخش شد.

در آخرین مناظره تلویزیونی نامزد های انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟

سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز جمعه 22 اردیبهشت با محور مسائل اقتصادی هم‌زمان و به‌طور زنده از شبکه یک، شبکه جهانی جام جم، شبکه بین‌المللی خبر و رادیو ایران پخش شد. طبق رسم قبلی قرعه‌کشی برای انتخاب صندلی‌ها و نوبت صحبت کردن در حضور هر 6 نامزد انجام شد و مصطفی هاشمی طبا در صندلی شماره یک، محمدباقر قالیباف در صندلی شماره دو، مصطفی آقا میرسلیم در صندلی شماره سه، حسن روحانی صندلی شماره چهار، اسحاق جهانگیری صندلی شماره پنج و سید ابراهیم رئیسی در صندلی شماره 6 مستقر شدند. در ابتدا مجری برنامه اطلاعیه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را به شرح زیر قرائت کرد: «مطابق با ماده ۶۴ قانون انتخابات چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی، برنامه‌های تبلیغاتی ضبط ‌شده نامزدها دربرگیرنده مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت دیگر نامزدها یا مغایر با قوانین باشد، صداوسیما موظف به حذف مطالب است. همچنین طبق ماده ۷۱ قانون مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آن‌ها به‌هیچ‌وجه مجاز به هتک حرمت سایر نامزدها نمی‌باشند و طبق مقررات مجازات خواهند شد». پس‌ازاین سؤالات از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز و به‌این‌ترتیب نامزدهای انتخابات سه مناظره تلویزیونی را با محور مسائل اجتماعی و فرهنگی، مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در سه جمعه هشتم، پانزدهم و 22 اردیبهشت جاری برگزار و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌اند. ازاین‌پس به عهده مردم است تا با احساس مسئولیت و دقت نامزد اصلح را انتخاب و در روز 29 اردیبهشت 96 با آمدن به‌پای صندوق‌های رأی به رشد و کمال کشور کمک کنند.


هاشمی طبا

دولت قبل ۴۵ هزار تومان یارانه داد،کالاهای دیگر چند برابر شد

هاشمی طبا در پاسخ به این سؤال که برنامه دولت شما در خصوص رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار چه خواهد بود، بیان کرد: ما باید کاری کنیم که صنعت و تولیدات ما به سمت صادرات برود، اگر صنعت ما به‌جای آنکه بر مبنای صادرات باشد، فقط رفع نیازهای داخلی را مدنظر داشته باشد، اهداف اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل رعایت نشده است. هاشمی‌طبا تصریح کرد: برخی از آقایان می‌گویند می‌توانند فلان مقدار ایجاد شغل کنند، من هم اینجا اعلام می‌کنم می‌توانم ماهی یک‌میلیون شغل ایجاد کنم، اما این شغل‌ها پایدار نخواهد بود؛ بنابراین این صحبت‌ها و وعده‌ها صحیح نیست. هاشمی‌طبا بابیان اینکه از طرفی می‌گوییم نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی داریم و از طرفی در رسانه‌هایمان هر قرارداد خارجی را به نفع کشورهای خارجی قلمداد می‌کنیم، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی هم باید جهت انجام کاری که در کشور ما انجام می‌دهند، منتفع شوند؛ بنابراین این‌طور صحبت کردن در خصوص سرمایه‌گذاران خارجی صحیح نیست. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نقد اظهارات رئیسی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابع درآمدی که آقای رئیسی می‌گویند پیش‌بینی کرده‌ام، بفرمایند از کجا است. دولت قبل ۴۵ هزار تومان در ماه یارانه به مردم داد، میوه و کالاهای دیگر چند برابر شد. وی تصریح کرد: اگر امروز هم بخواهیم به مردم ۲۵۰ هزار تومان یارانه بدهیم، درواقع ۸۵۰ هزار تومان از جیب آن‌ها بیرون می‌آوریم و نتیجه آن، چند برابر شدن کالاهای موردنیاز مردم در جامعه است. سیدمصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که برنامه شما جهت اصلاح نظام مالیاتی و حمایت از تولید و اشتغال در کشور چیست، اظهار داشت: ابتدا لازم می‌بینیم مخالفت خود را نسبت به اعلام دارایی نامزدها مطرح کنم چراکه اولاً این اعلام به مردم قانونی نیست و دوم اینکه ملاک فقیر بودن و دارا بودن در انتخاب رئیس‌جمهور شاخص نیست. وی ادامه داد: از نامزدهای انتخاباتی که می‌خواهند در عوض اعلام دارایی‌های خود بگویند چه کسانی و به چه میزان هزینه‌های ستادهای انتخاباتی آن‌ها را تأمین کرده‌اند. هاشمی طبا افزود: ما در خصوص مالیات‌ها باید درآمدهای واقعی افراد را شناسایی کنیم، حدود ۴۰ درصد کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند در زمره مالیات‌دهندگان قرار ندارند لذا باید سیستم مالیاتی کشور را از اساس اصلاح کنیم.


میرسلیم

جوانان ما به دلیل وجود نداشتن شرایط کار به کشورهای خارجی می‌روند

میرسلیم در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره برنامه‌اش برای توسعه صادرات و کاهش وابستگی دولت به بودجه نفتی گفت: برنامه‌های بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین‌شده این است که به نفت به‌عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولیدکننده مواد میانی و محصولات نهایی باارزش باشد، توجه کنیم. خام فروشی نفت تحت‌الشعاع استفاده از نفت قرار می‌گیرد. با توجه به ارزش‌افزوده که کالاهای میانی و کالاهای اساسی دارد نسبت به خام فروشی، استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی‌کند که استخراج غیر صیانتی داشته باشیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: توسعه صادرات نیاز به برنامه‌های درست و اساسی دارد، اما امروز شاهد آن هستیم تعرفه‌ها به‌گونه‌ای است که صادرات ما به کشورهای خارجی به نفع واردکنندگان است. باید نوعی از صادرات مورد تشویق قرار بگیرد که منفعت و سود برای کشور در پی داشته باشد و آن نیازمند سیاست‌های تشویقی دولت است. وی با انتقاد به سیاست خارجی دولت تصریح کرد: سیاست خارجی‌ای درست است که بتواند همکاری با همسایگان را برای برداشت درست از منابع مشترک افزایش دهد نه اینکه دست به برداشت بیشتر از منابع بزنیم و من معتقدم باید از قراردادهایی که استعماری است مثل IPC باید جلوگیری شود. میرسلیم در بخش دوم مناظره در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون برنامه‌هایش برای رشد کسب‌وکار دانش‌بنیان و گسترش و تحکیم روابط صنعت و دانشگاه گفت: یکی از مسائل بسیار مهم برای رشد، همکاری بین صنعت و دانشگاه است، من باید به هم‌وطنانمان بگویم که ما با استفاده از جوانان دانشجو، هسته علمی را در صنعت علمی تأسیس کردیم و نسبت به نیازی که در صنعت وجود داشت، اقدام کردیم. وی ادامه داد: ابتدا آمدیم نیازهای صنعت را شناسایی و بر اساس آن، طرح را ارائه و اقدام به تولید کردیم؛ من معتقدم امکان همکاری بیشتر بین صنعت و دانشگاه وجود دارد. وی گفت: جوانان کشور ما به دلیل وجود نداشتن شرایط کار، به کشورهای خارجی می‌روند و با حضور در شرکت‌هایی که رقیب ما هستند، باعث افزایش فاصله بین ما و آن‌ها می‌شود.

قالیباف

وعده‌ها و تعهداتی که به مردم دادم، از جنس عدد و رقم است

قالیباف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه‌های شما برای رسیدن به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله چیست؟ گفت: امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی ازجمله بیکاری، رکود و گرانی روبروست. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید در دولت مردم اشتغال و افزایش کار را دنبال کنیم که مشکل بیکاری حل‌شده و رونق و تولید در کشور ایجاد شود. قالیباف گفت: وعده‌ها و تعهداتی که به مردم دادم، از جنس عدد و رقم است؛ من مدیر اجرایی بودم، کار کردم، با حرف و شعار نیست. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای جهانگیری می‌دانند ما وعده ۱۰۰ کیلومتر مترو را اجرا کردیم، این روشن است، سابقه من خُلف وعده ندارد، مردم مطمئن باشید پنج میلیون شغل را اجرایی می‌کنیم و ۱.۲ درصد از این اشتغال را در مناطق روستایی با تأکید بر محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: در حوزه صنایع سنگین، نفت، پتروشیمی و توجه به صنایع پایین‌دستی آن و نیز رانت‌خواری که شغل اساسی مشاغل پایین‌دستی است، کار می‌کنیم و برای کارگاه‌های ازکارافتاده نیز برنامه داریم. وی تصریح کرد: حتماً افزایش درآمد ۲.۵ برابری برای بخش ارزی و ریالی کشور امکان‌پذیر است، این کار باید به بخش خصوصی و تعاونی‌ها اعتماد کنیم. وی ادامه داد: من در دولت نیستم اما قوی‌ترین دیپلماسی شهری در دولت من اتفاق افتاد و دبیرخانه دیپلماسی شهری در تهران است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره در پاسخ به این سؤال که برنامه دولت شما برای ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی چیست؟ برای امنیت غذایی حتی با محدودیت‌هایی که در حوزه آب داریم، باید به سمت خودکفایی اقلام غذایی برویم که سیاست‌های کلان، این مسئله را روشن کرده مخصوصاً برای روستاها با همین نگاه، صنایع کوچک و خانگی این کار را انجام می‌دهیم و اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

رئیسی

قانون هدفمندی باید به‌طور کامل پیاده‌سازی شود

رئیسی در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص برنامه‌های خود برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش خداترس هستند و تقوا دارند و درعین‌حال، قدرت اجرایی برای مردم دارند، بنابراین انتظار مردم این است که دولت، دولتی باشد که هم ویژگی خداترسی داشته باشد و هم کارآمد باشد. وی افزود: قبلاً یارانه داشتیم، ولی یارانه را عده‌ای خاص دریافت می‌کردند، درحالی‌که با قانون هدفمندی قرار بود علاوه بر اینکه همه مردم بهره‌مند شوند، در بخش‌های اقتصادی نیز از این یارانه‌ها برای توسعه استفاده شود، البته این یارانه امروز با فرازوفرودهای خود اجرایی شده است، اما در دولت کنونی فقر بیشتر شده است. به گفته رئیسی، با این ۴۵ هزار تومانی که دهک‌های پایین دریافت می‌کنند و امکان اداره زندگی آن‌ها هم نیست، کار را نباید ادامه داد، بلکه یارانه باید افزایش یابد، اما اینکه از کجا تأمین منابع شود، سؤال درستی است؛ باید منابع آب، برق، نفت، گاز و بنزین که در مرحله‌ای گران شد را، به سمت خود مردم هدایت کرد؛ یعنی توزیع یارانه برای خود مردم باشد. رئیسی گفت: قانون هدفمندی باید به‌طور کامل پیاده‌سازی شود و ما آنچه در برنامه گفتیم، مکتوب است و مردم در برنامه ما ملاحظه خواهند کرد؛ اما منابع برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی‌شده است؛ یعنی هم در رابطه با شغل هم در برابر یارانه‌ها برنامه داریم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری گفت: امنیت اقتصادی کشور درگرو مبارزه با فساد است؛ اما اکنون ساختارهای اقتصادی فسادزا است که باید دولت آن را اصلاح کند، درحالی‌که ما هرروز شاهد ورود پرونده فساد به قوه قضاییه نباشیم. وی افزود: فساد در کشور فرا سازمانی شده است، پس در گام اول باید افراد سالم را انتخاب کرد؛ پس برای امور اگر یک دستگاه نظارتی گزارش داد که فلان فرد فاسد است؛ باید با حساسیت با این موضوع برخورد کرد؛ یعنی فساد اگر زیر عمامه من باشد یا زیر عمامه روحانی یا زیر کت جهانگیری باشد یا زیر کت آقای قالیباف باید معرفی شود.

جهانگیری

برنامه چیز سختی است شعار ساده است

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های خود برای مقابله با قاچاق کالا و مدیریت واردات در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: درگذشته متأسفانه قاچاق افزایش یافت به‌طوری‌که در مقطع تحویل گرفتن دولت حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق انجام می‌شد اما در این سه سال با اقدامات انجام‌شده این میزان به ۱۲ میلیارد دلار کاهش‌یافته است که بخشی از آن‌ها که مربوط به کوله بری‌ها و ته لنجی هاست ما مزاحم آن‌ها نمی‌شویم و آن‌ها می‌توانند تحت مقررات کار خود را انجام دهند.نامزد انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه برای آینده در رابطه با ۱۰ کالای اصلی که در قاچاق سهم اصلی دارند برنامه‌ریزی‌شده است، خاطرنشان کرد: در مقطعی به دلیل شعار پدیده قاچاق و فساد افزایش یافت. جهانگیری تصریح کرد: نمایندگان همان تفکر امروز درصحنه مبارزه حضور دارند و می‌خواهند با همان روش‌ها عمل کنند؛ مردم باید بدانند چقدر حرف‌های نامزدها علمی است. جهانگیری گفت: ما در دولت اصلاحات قاچاق را در حد دو تا سه میلیارد دلار داشتیم اما روزی که مجدد دولت را تحویل گرفتیم با ۲۵ میلیارد دلار قاچاق مواجه شدیم؛ اینکه در عرض سه سال توانستیم قاچاق را به نصف برسانیم یک موفقیت بوده است. اسحاق جهانگیری در بخش دوم مناظره به سؤال اختصاصی خود که پرسیده شد چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون‌زا و ارتقا کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید گفت: من قبل از اینکه به درون ساز بودن اقتصاد اشاره‌کنم باید به آقای قالیباف عرض کنم برادر عزیز جنابعالی این دفعه آمده بودید که یکسری افراد را تخریب کنید ولی به شما اطلاعات غلط می‌دهند. وی خطاب به قالیباف بابیان اینکه رعایت ادب، اخلاق و صداقت چیز خوبی است، گفت: من 8 سال از همه پست‌ها کنار بودم، 8 سال در هیچ مسئولیتی حتی در حد یک اداره کل در دولت نبودم. زندگی‌ام را شخم زدند. او افزود: امروز باافتخار می‌گویم زندگی بنده از این کاغذ سفیدتر است و یک لکه در زندگی من و فرزندانم نیست. نه خیریه درست کردم که اموال بدهیم و اسمش را خیریه بگذاریم. جهانگیری ادامه داد: درباره مسائل اقتصادی هم شعار ندهیم. برنامه چیز سختی است شعار ساده است، بنویسند بدهند دست شما بگویید 5 میلیون، 10 میلیون ایجاد می‌کنم. با برنامه بگویید چه‌کار می‌کنید؟


روحانی

مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص بزرگ‌ترین مشکل نظام بانکی ازنظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، ازدواج و مسکن دارید؟ گفت: یکی از ارکان بزرگ اقتصادی، بانک‌ها هستند. در بودجه عمرانی تصمیم داریم تقویت و همکاری با بانک‌ها را افزایش داده و با همکاری هم طرح‌های عمرانی را انجام دهیم. کاندیدای ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، اظهار داشت: مؤسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل به وجود آمد و وقت ما را گرفت؛ جلسات بسیاری برای حل مشکلات مردم در این بانک‌ها گذاشتیم و تلاش بسیاری برای حل مشکلات بانک میزان که مربوط به دستگاه آقای رئیسی بود، شد. وی بابیان اینکه سرمایه بانک‌های دولتی را دو برابر کردیم، گفت: از بانک‌ها برای کمک به تولید باید استفاده کنیم. ۲۴ هزار واحد تولیدی در پنج سال گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کردند که باعث شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک رشد کند. کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به شعارهای انتخاباتی سایر نامزدها گفت: دوستان ما مرتب می‌گویند ما به مردم برای یارانه و شغل پول می‌دهیم. اعلام کنند که این پول‌ها را می‌خواهند از کجا بیاورند؛ استقراض از بانک مرکزی برای این اقدامات موجب تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی می‌شود. وی اظهار داشت: ۷۰ میلیارد کل بودجه یارانه ماست که طبق برنامه مجلس تقسیم می‌شود. سؤال این است امروز مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟ روحانی ادامه داد: در دولت بعد برنامه داریم که هر روستایی به هر میزان که سرمایه برای اشتغال بیاورد، دو برابر هم دولت روی آن می‌گذارد تا تولید رونق پیدا کند. نامزد انتخابات اظهار داشت: با موفقیت در مسئله هسته‌ای درآمدمان در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار اضافه می‌شود. این افزایش درآمد ناشی از افزایش فروش نفت و گاز و میعانات است. حسن روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص راهکاری جلوگیری از افزایش نقدینگی خطاب به رئیسی گفت: ایشان می‌گوید چرا من در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفتم و می‌گوید مصوبه گذرانده‌اید، مصوبات ۴ سال پیش گذراندیم، ۴ سال هم کارکردیم. شما از افتتاح ناراحت هستید؟ روحانی گفت: شما هنوز هم یک قاضی محترم هستید اما این‌گونه به مردم تهمت می‌زنید؟ شما می‌خواهید رئیس‌جمهوری بشوید که از حقوق ملت ایران دفاع کنید چرا بدون دلیل و بدون دادگاه اتهام می‌زنید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار