دفاع روحانی از سپاه و برنامه های موشکی ایران

روحانی طی روزهای گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با برخی از سران کشورهای مختلف دیدار کرد.

روحانی طی روزهای گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با برخی از سران کشورهای مختلف دیدار کرد. حسن روحانی در دیدار نخست‌وزیر پاکستان، از تحرکی که در روابط دو کشور در سال‌های اخیر ایجادشده، استقبال کرد و اظهار داشت: خواست دو ملت، روابطی مستحکم و همیشگی میان ایران و پاکستان است. رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های گسترده ایران و پاکستان برای تعمیق همکاری‌های مشترک گفت: ما آماده تأمین انرژی پاکستان و همچنین استقبال از سرمایه‌گذاران پاکستانی در این حوزه هستیم. روحانی همچنین به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به سهم خود عمل کردیم و در قالب یک کار عظیم، لوله‌های خطوط انتقال گاز را تا نزدیک مرز دو کشور آورده‌ایم. وی همچنین لازمه توسعه مناطق مرزی دو کشور و تقویت روابط را مرزهای امن و مطمئن برشمرد و اظهار داشت: اینکه گروه‌های تروریستی از داخل پاکستان به مرزهای ما حمله کنند به نفع روابط ما نیست و از دولت پاکستان انتظار داریم گروه‌های تروریستی را شناسایی و مانع فعالیت آن‌ها علیه ایران شود. «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان نیز همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای را مقوم پایه مناسبات مشترک دانست و گفت: ما پیگیر نگرانی‌ها شما در مورد مرزها هستیم و ارتش را برای محافظت مرز، مستقر کرده‌ایم.


انتخاب ما، همکاری با تهران است

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار نخست‌وزیر بلژیک، روابط دو کشور را دیرینه و درحال‌توسعه خواند و اظهار داشت که ما از حضور شرکت‌های بلژیکی برای سرمایه‌گذاری و یا فعالیت‌های مشترک در ایران استقبال می‌کنیم. روحانی در دیدار «چارلز میشل » بابیان اینکه مردم ایران بلژیکی‌ها را مردمی فرهنگ دوست در مرکز اروپا می‌دانند، روابط خوب دو ملت را سرمایه خوبی برای دولت‌ها دانست. وی بابیان اینکه بعد از برجام شرایط خوبی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم‌شده، گفت: برای استحکام توافق، باید فضای مثبت به وجود آمده را با همکاری اقتصادی تقویت می‌کنیم. شرکت‌های زیادی از اروپا و بلژیک به ایران آمده‌اند، توافقات خوبی حاصل‌شده و مذاکرات زیادی هم ادامه دارد.نخست‌وزیر بلژیک نیز در این دیدار برجام را فرصت بزرگی برای تقویت روابط ایران و بلژیک دانست و گفت: انتخاب ما، همکاری با تهران است و معتقدیم برجام می‌تواند افق بلندی برای همکاری ایجاد کند و من نیز این پیام را به همه همکارانم در اروپا خواهم فرستاد. چارلز میشل همچنین گفت که کشورش خواهان توسعه روابط همه‌جانبه با ایران است و شرکت‌های بلژیکی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و هم‌زمان باید همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور گسترش یابد و ما تداوم این فرایند را تشویق می‌کنیم. وی همچنین از رئیس‌جمهور برای سفر رسمی به بروکسل دعوت کرد و اظهار داشت: این سفر نشانه خوبی برای همکاری با 27 کشور اروپا خواهد بود.


سطح روابط تجاری ایران و بلغارستان فاجعه است

حسن روحانی همچنین در دیدار خود با رئیس‌جمهور بلغارستان بابیان اینکه توسعه روابط با بلغارستان به‌عنوان کشوری دوست در کنار دریای سیاه برای ایران حائز اهمیت است، زمینه‌ها را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران - صوفیه گسترده خواند و گفت: باید فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی دو کشور در جهت تقویت و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک تشویق شده و موردحمایت قرار گیرند. رئیس‌جمهوری بلغارستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان، روابط دیپلماتیک دو کشور را دارای قدمتی 120 ساله عنوان کرد و گفت: ایران و بلغارستان در طول این سال‌ها روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌اند و اعتماد بسیار بالایی میان دو کشور حاکم بوده است. «رومن رادف» همچنین پس‌ازاین دیدار گفت که بسیار مهم است، بلغارستان جایگاه سیاسی و اقتصادی خود در خاورمیانه را بازیابد.رادف تصریح کرد: در 30 سال گذشته برخی از سیاستمداران بلغارستان اعتماد کشورهای این منطقه (خاورمیانه) را از بین بردند. رئیس‌جمهوری بلغارستان بابیان آنکه ایران نظر بسیار مثبتی به دولت بلغارستان دارد، درعین‌حال سطح روابط تجاری کشورش با ایران را «فاجعه» خواند. او توضیح داد: فاجعه سیاست ما این بود که ارزش روابط تجاری بلغارستان با ایران از یک میلیارد دلار دهه 80 میلادی به تنها 20 میلیون دلار در سال 2005 رسید. گفتنی است که روحانی در روزهای قبل با نخست وزیر سوئد، روسای جمهوری فرانسه و اتریش و دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار کرد.


سپاه یک نیروی مردمی و نظامی است

حسن روحانی همچنین در دیدار شماری از مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا اظهار داشت: مردم ما موشک و سلاح دفاعی می‌سازند. بزرگ‌ترین مسئولیت دولت دفاع از امنیت مردم و امنیت ملی کشور است و من تعجب می‌کنم که چطور راجع به سلاح دفاعی سخن گفته می‌شود اما راجع به انواع تسلیحات تهاجمی که هرروز مردم یمن را هدف قرار می‌دهند صحبت نمی‌شود. مردم ایران آزادانه پای صندوق رأی می‌آیند و خواسته‌هایشان را با صدای بلند می‌گویند و یک‌صدای بلند این مردم ضرورت داشتن تسلیحات دفاعی در برابر متجاوزان بود. تولید تسلیحات دفاعی یک ضرورت برای امنیت ملی ما است. وی در پاسخ پرسشی در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه یک نیروی بزرگ مردمی و نظامی در کشور ما است و در جنگ هشت‌ساله نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و امروز هم برای امنیت ایران و مبارزه با تروریسم نه‌تنها در ایران بلکه در سوریه و عراق، نقش بسیار مؤثر و مهمی را ایفا کرده و می‌کند.رئیس‌جمهوری همچنین ، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا، از سیاست‌های خصمانه مقامات آمریکایی در قبال کشورمان و توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، انتقاد کرد. روحانی تصریح کرد: اگر آمریکا قصد پایبندی به این توافق را نداشته باشد و به تعهدات خود در قبال آن عمل نکند، با پیامدهای آن‌که از دست دادن اعتماد دیگر کشورهاست و بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور محسوب می‌شود، مواجه خواهد شد.

ایران از افزایش توانایی‌های دفاع موشکی خود دست برنمی دارد
حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، ایران به تعهداتش پایبند خواهد بود، اظهار کرد: یکی از گزینه‌های ایران در صورت خروج هر یک از طرف‌های امضاکننده برجام از این توافق، ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای سابقش است. روحانی خاطرنشان کرد: این کار دشوار نیست و درصورتی‌که شرکایمان (در برجام) به تعهدات خود عمل نکنند، ما به‌راحتی می‌توانیم به شرایط پیش از امضای این توافق بازگردیم. باوجوداین، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: ایران آغازگر چنین بازگشتی به مسیر گذشته نخواهد بود. وی همچنین با دفاع از برنامه‌های موشکی ایران اظهار کرد آزمایش موشک‌های بالستیک مقوله‌ای جدا از توافق هسته‌ای ایران است و ایران هرگز از افزایش توانایی‌های دفاع موشکی خود دست برنخواهد داشت. دکتر حسن روحانی همچنین در نشست گروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد گفت: بی‌توجهی به نقض گسترده حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا به تشویق افراطی‌گری می‌انجامد و می‌تواند کل منطقه را بی‌ثبات سازد. من از سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی می‌خواهم پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند. جامعه بین‌المللی و مشخصاً سازمان همکاری اسلامی باید همه اقدامات متصور را انجام دهند تا دولت میانمار فوراً به خشونت علیه مسلمانان خاتمه دهد و عاملین جنایات اخیر را به دست عدالت بسپارد. وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه کمک‌های خود به این مردم مظلوم بوده و از هر تلاشی که در پی راه‌حلی دائمی و صلح‌آمیز برای حل این بحران باشد حمایت می‌کند؛ راه‌حلی که احترام کامل به حقوق بشر، شأن انسانی و امنیت مسلمانان روهینگیا در میانمار را تضمین کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار