روحانی: هنوز قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته نشده/صهیونیست‌ها ترامپ را گول زدند

رئیس جمهور گفت: دولت جدید آمریکا گفته کار دولت قبلی غلط بوده و اقدام عملی هم کرده و نامه‌ای که دولت قبل به سازمان ملل داده بود را پس گرفت و در زمینه تحریم و برداشتن آن و به صراحت حق مردم را شناختن، هنوز قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته نشده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت گفت: روزهای عید باید روزهای پرنشاطی در زندگی مردم باشد ولی خدای ناکرده عواقب آن به گونه‌ای نباشد که مواجه با شیوع کرونا در کشور باشیم.
وی در ادامه افزود: اگر یک قلدری جلوی راه مردم را برای صادرات بگیرد و یا اینکه نگذارد پول آن برگردد، این به معنای انزواست و یعنی که حق مردم از بین رفته است؛ دولت یازدهم برجام را به وجود آورد و دولت دوازدهم آن را حفظ کرد. تحریم باید برداشته بشود و این حق مردم است و اگر یک ساعت در برداشتن تحریم تعلل و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده‌ایم و این حقوق عامه است. مهم‌ترین حقوق عامه این حق مردم است که تحریم از دوش‌شان برداشته شود و آزاد بشوند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه باید در این‌باره تلاش کنیم و دولت وظیفه دارد و باز تاکید می‌کنم که قانون اساسی به صراحت می‌گوید جز در مواردی که به صراحت اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده است، جز آن موارد، اجرا به عهده دولت است و هیچ کسی حق ندارد در اجرا مداخله کند و این دولت وظیفه سنگینی دارد و باید آن را به خوبی انجام بدهد و ما تلاش خود را به کار می‌گیریم.
روحانی گفت: در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا مقداری تعییر کرده و به برخی مسائل اعتراف کرده و گفته که کار دولت قبلی غلط و اشتباه بوده و یک اقدام عملی هم کرده و نامه‌ای که دولت قبل به سازمان ملل داده بود را پس گرفت و اما در زمینه تحریم و برداشتن آن و به صراحت حق مردم را شناختن، ما هنوز ندیدیم قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته شود؛ امر برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم آسان و هم خیلی مشکل است؛ اگر اراده جدی در 7 کشور باشد و خصوصا آمریکا و ایران بخواهند که به تعهدات خود عمل کنند و آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و بلافاصله ایران هم تعهدات را اجرا کند که این آسان است و این‌ها در یک روز انجام می‌شود. اما اگر اراده جدی نباشد یا اینکه همان وسواس خناسی که به جان ترامپ افتاد و او را منحرف و بی‌آبروی کرد، یعنی صهیونیست‌ها او را به دام انداختند.
وی خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها ترامپ را گول زدند و او را به مسیر غلط بردند و دولت فعلی آمریکا قبول دارد که دولت قبلی کار اشتباهی کرده و اگر این را قبول دارد باید صریح‌تر بگوید که او اشتباه کرده و صریح‌تر عمل و آن را جبران کند. این روشن است و اگر اروپا با ما صحبت می‌کنند ما به آن‌ها همین را می‌گویم. اگر به لفاظی کردن است که ما هم با صدای بلند می‌گوییم و آمریکایی‌ها الان شعار می‌دهند که می‌خواهیم به برجام بازگردیم ولی لفظ کافی نیست. اگر دولت در این زمینه اصرار دارد، کسی به غلط تفسیر نکند که نگاه دولت به بیرون است، آن‌ها حق ما را خوردند و ما نگاه می‌کنیم که حق‌مان را بگیریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار