متن نامه احمدی‌نژاد به بن سلمان چه واکنش هایی به همراه داشت؟

 متن نامه پادرمیانی برای صلح و خاتمه جنگ یمن و عربستان احمدی‌نژاد به بن سلمان در حالی منتشر شد که رسانه‌های معتبر دنیا نیز به آن پرداخته‌اند. دراین‌بین روزنامه نیویورک‌تایمز نامه احمدی‌نژاد را موردتوجه قرار داده و در تیتر خود آورده که «محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به ولیعهد عربستان، خود را برادر بن سلمان خوانده و از او خواسته است برای پایان دادن به جنگ یمن تلاش کند». نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه احمدی‌نژاد نامه خود را با عبارت عالی‌جناب آغاز کرده است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین کشور در تلاش است تا با هیأت میانجی متشکل از چهره‌های سرشناس بین‌المللی نقش میانجی در صلح یمن را ایفا کند. در این بین احمدی‌نژاد با بدرالدین رهبر حوثی‌های یمن و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز مکاتباتی داشته است.

احمدی‌نژاد در این نامه از ولیعهد عربستان به‌عنوان «مرد صلح» یادکرده است. به کار بردن چنین جملات و عباراتی از زبان کسی که هولوکاست را انکار کرده و خواستار حذف اسرائیل از نقشه جهان شده بود، برای ولیعهد کشوری که بزرگ‌ترین دشمن عرب‌زبان ایران است جنجال و حاشیه‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ها به همراه داشته است.

شاید به نظر برسد که این اقدام از طرف احمدی‌نژاد یک‌طرفه بوده است. با این‌حال، نوشتن چنین نامه‌ای با سیاست ایران در قبال عربستان سعودی تناقض بسیاری دارد. در این نامه هم‌چنین به نقش ولیعهد عربستان در جنگ و فاجعه انسانی که چندین سال است مردم یمن را قربانی کرده است، اشاره‌ای نشده است. در این نامه آمده است: «عالیجناب من می‌دانم که شما در خصوص شرایط کنونی که مردم بی‌گناه هرروز کشته و زخمی می‌شوند، و زیرساخت‌ها تخریب می‌شوند، خشنود نیستید». وی از بن سلمان خواسته تا برای ایجاد صلح گام برداشته تا میراث خود را حفظ کند.

احمدی‌نژاد در جمله‌بندی دیگری نوشته است: «شما نگرانید که از منابع منطقه که به مردم تعلق دارد، به‌جای توسعه صلح و کامیابی، برای ویرانی استفاده شود. به همین دلایل شما از یک صلح عادلانه استقبال خواهید کرد». نکته قابل‌تأمل دیگر این نامه پایان آن است. احمدی‌نژاد در خاتمه و امضای نامه خود نوشته است: «برادر شما محمود احمدی‌نژاد».

نظرات مسئولان ایران در قبال نامه احمدی‌نژاد به بن سلمان

در بین نظرات و انتقاد‌های رسانه‌ها، نماینده ایران در سازمان ملل نیز این اقدام احمدی‌نژاد را یک دیپلماسی مستقل قلمداد کرده است. علی‌رضا میر یوسفی سخنگوی ایران در سازمان ملل گفت: «دیدگاه‌های احمدی‌نژاد تا زمانی که مانند بسیاری از ایرانی‌هاست، هیچ ارتباطی به دولت و سیاست‌های کنونی آن در این لحظه ندارد».


نامه‌های مختلف احمدی‌نژاد به سران کشور‌های جهان

احمدی‌نژاد در سال ۸۸ نیز نامه‌ای به اوباما نوشت و پیروزی در انتخابات را به او تبریک گفت. وی در این نامه از اوباما خواسته بود تا سیاست‌های مبتنی بر جنگ‌طلبی، اشغالگری، زورگویی و تحقیر ملت‌ها، تبعیض و خشونت را کنار و سیاست‌های مبتنی بر عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها و دوستی و عدم دخالت در امور دیگر کشور‌ها را جایگزین کند.

محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۵ نیز نامه‌ای به جرج بوش ریاست وقت آمریکا نوشت. وی در این نامه به موضوع اسرائیل و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اشاره‌کرده است.

احمدی‌نژاد در سال ۸۶ نیز نامه‌ای به سارکوزی نوشت و از او خواسته بود که روابط خود را با ایران از بین نبرد. احمدی‌نژاد مکاتبات دیگری ازجمله نامه به صد اعظم آلمان خانم آنگلا مرکل، پاپ و ... داشته است. اما نامه او به بن سلمان با توجه به سیاست‌های خصمانه عربستان در قبال ایران حاشیه‌ها و انتقاد‌های بسیاری در پی داشته است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار